fredag 15 maj 2009

Snipp snapp.......

Hej!

Nemo har ju under en tid haft lite problem med blod droppande från snoppen. Har varit till veterinären i öjebyn vid 2 tillfällen. När jag ringde första gången skulle jag inte ens få komma för hon sa att det är säkert någon löptik i området som löper??? Låter ju väldigt normalt om ens hund skulle droppa blod i så fall. Han fick antibiotika vid ena tillfället för då ansåg de att det var nog UVI....

Nu när det återigen kom tillbaka så ringde jag djursjukhuset i gammelstad. Där tog de mig på allvar och tyckte att vi måste komma fram till vad som orsakar det hela. När vet M kände tyckte hon att det var nog en liten förstoring av prostatan samt att hon hittade en liten polyp på Nemos snopp. Att han sedan då och då varit loj (INTE dåligt tränad som vissa vill påstå) gjorde att de tyckte att här måste undersökas.

Fick tid i dag för ultraljud på prostatan samt tid för att operera bort polypen för att skicka den på analys. Vet E gjorde ultraljudet och hittade ganska omgående en massa små cystor på prostatan. När hon tittade vidare så hittade hon 2 stycken cystor som var flera cm stora. Hennes råd var att kastrera. Det medför att prostatan drar ihop sig och cystorna försvinner och hunden blir frisk och kan leva ett bra liv. Hon pratade om att hon en gång skrivit ut en medicin men det var inte något hon kunde rekomendera eftersom hon inte sett resultatet. Det fanns även möjlighet att kastrera kemiskt om det nu var så att jag ville avla på hunden!? Jag blir alldeles matt!! Finns det verkligen folk som tycker att man ska trycka i sin hund en massa kemiska grejsimojser bara för att kunna avla??? Jag vill att min hund ska vara frisk och må bra, jag behövde inte fundera något, jag sa att vi kastrerar...... Hon sa att då ska det ske idag för hon tyckte inte att man söver hundar till höger och vänster bara... KLOK VETERINÄR! Hon sa att de blir nog irro på henne men det struntar hon i *LOL*

Vet B var den som utförde ingreppet och det hade gått efter plan. Nemo är hur pigg som helst och har vissa fula ord att säga om den där platstratten han fått över skallen!!! Vissa hundar brukar visst vara så tagna av sederingen så de inte får äta på kvällen men vet B sa att det inte var några som helst problem för Nemo att äta :)

Nu är det tratt i 10 dagar som gäller för att han inte ska tvätta i såret så det blir infektion. Så nu är det koppelprommisar som gäller ett tag framöver innan vi sätter igång igen......

Nåväl bara min Grålle mår bra så är jag glad. Och jag säger en sak det är vid sådanahär tillfällen man är glad över sin försäkring. Trots direktreglering slutade notan på 3100:-

kram kram

4 kommentarer:

Anonym sa...

Så skönt att det gick bra för älskade Lillebror! Vi har alla hållit tummarna för han under dagen. Emilia hälsar & tackar för sina fina presenter. Den ena tutten används flitigt & bada med badrocken har jag redan gjort låter hon sig hälsa. Tusen tack vänner. P.s Jag tycker det ska bli riktigt spännande med den nya....

Linda Kiwi,Nio & Royal sa...

Massor med kramizar till våran stora idol :)

Anonym sa...

Hej,vi fick också operera våran vita älg hund i februari.Liknade diagnos och inget att fundera på han mår bra i dag,slickar sig betydligt mindre nu.Krya på er så vi kan kämpa på marma! mv Sigge/magnus..

Kargalandets Etty sa...

Hej Grålle!

Jag kommer och befriar dig från den där svarta faran du har hemma... Snart skall vi på "kärlekssemester" det skall bli kul! Åsså lite skyddsträning i Borlänge på vägen. Detta blir finemang, men vi måste gömma kartan så inte min matte drar med din matte på en massa outlets - hörde henne surra om det! Krya på dig, puss på nosen!

Skruttan