söndag 10 maj 2009

Övning i Arvidsjaur

Hejsan!

I helgen har jag och Nemo varit på övning i Arvidsjaur...... Å så kul men Å så trött man är nu! Hämtade upp Carin/Etty på lärdag morgon och så begav vi oss. Började med uppställning och sedan iväg och hämta våra "pickadoller". Sedan iväg till en lektionssal som sedan visade sig vara vår sovsal. Vi slapp tältet tack och lov, det var en hel del snö i Arvidsjaur nämligen. Sedan var det inte så lockande med att sitta eldvakt heller ;) I lektionssalen hade vi först teori och ett teoriprov om pistolen. Jag missade först en fråga om man får bära pistolen laddad, för minsann sa inte vår eminente lärare/befäl att man fick ha det i vissa speciella tillfällen t ex om man var vaktsoldat i afganistan. Men provet gällde visst bara sverige så jag gjorde det två gånger :) Det gick på ett kick, sedan iväg till skjutbanan för att panga :) Det var en massa man skulle tänka på, stå bredbant, puta med rumpan lite och luta fram osv..... Man kände sig rätt fånig men sedan började jag minsann träffa tavlan. Vårt befäl hjälpte mig och Carin på ena kanten och vi hade lite svårt låta bli och fnissa ibland *LOL* Men han var bra vårt befäl :)

Iväg och luncha fältmässigt och sedan vad tusan gjorde vi då!?

Undrar om det var då vi blev tilldelad en gruppchef!? Kanske vem vet. VI skulle i allafall jobba tillsammans med en hemvärnsman som var gruppchef. Lägga upp en övning för ett annat 2-mannalag och så sedan lösa vår egna uppgift. Min första chef och jag la ut ett spår till Magnus och Sigge, tyvärr fick chefen problem med sin rygg så jag och Nemo fick lösa vår uppgift tillsammans med Johan. Det gjorde inte så mycket för jag fick en hel hög med järrebra tips ute i skogen *TACKAR* Han är superduper på hund den där J :) Hemma igen vid 23 så då blev det marsch i säng. Vi vaknade vid 2 av att en hund ylade som tusan... somnade om å vid 4 ylade den igen. Annars hade jag nog sussat gott hela natten tror jag :) Nemo fick sussa i bilen för han har ju haft lite trubbel med snopperiet :S Operation på fredag.....

Vi steg upp 5.30 å så ihop med grejerna sedan marsch pannkaka in och äta frukost. Tillbaka till vår utgångspunkt och så träna lite "slänga sig i backen" Det var skojigt vi gick i vårt "lag" och nu blev jag tilldelad en ny "chef" E som var hel ;) Vi fick prova gå med deras vapen för att förstå vikten av att gå sakta när mna patrullerar. Man fick en mycket bättre förståelse för vikten av det, så fick vi även känna på tyngden av västen, det var inga lätta grejor....... Vi delades upp i två lag och vårt lag vann en duell som gick ut att slänga sig i backen och skjuta mot motståndaren..... Säger som Carin som var i mitt lag, är det tävling så är det allvar ;) Därför har man nu blåmärken lite här å där *asg*

Min nya chef E var jätteduktig på att förklara allt möjligt för mig :) Vi gick igenom tecken som kan vara bra att kunna osv, det var jättenyttigt!!

Sedan var det återigen dags att säkra ett objekt och vi var ltie för noggranna och gick alldeles för djupt.... nåväl som J sa gå inte över ån efter vatten.....

Dagen avslutades med en patrullsträcka med ljud och sedan avlämning och utvärdering.

Jag, Carin och Jyckarna var hyfsat slut i mössan när vi rullade hemåt men det har varit otroligt lärorikt. Förresten så visade sig i slutet av dagen att det hela varit en funktionskontroll, det hade vi inte fått veta :S Rackarns J och G.

J sa åt mig att jag skulle skaffa mig skinn på näsan och lite på mig och min hund!! Det är nog sant. Nu ska här göras övningar så jag måste lite på det jag kan utläsa. Tur man lär så länge man lever och har en Carin att vara i bevakningsskogen med :)

Tack och godnatt

1 kommentar:

Kargalandets Etty sa...

Hej vännen!
Gissa om jag var slut i nattmössan ;-) Slocknade klockan nio i soffan och vakanade en timme senare och förflyttade mig på något sätt till sängen. Skruttan var trött som en sengångare, men frisk och detär skönt. Ingen mer halm för henne! Visst är det härligt med övning. Bevakning är det bästa jag vet och jag är SÅÅÅÅ glad att ha med dig och Grålle. Nu har vi ju dessutom två veckors "husvagns"semester att se fram emot. JAG LÄNGTAR... Kram för sällskapet i helgen och ser fram emot mer övningar tillsammans! Pussa Grålle!

Carin & Skruttan