tisdag 30 december 2008

Gott nytt år 2009


Hej alla vänner! Ni som förärats av adressen till min blogg ni ska känna er speciella, den har liksom varit liiiite hemlig. Varför jag inte spridit adressen vet jag egentligen inte! Jag har nog bara inte känt för det.....

Det har varit ett omtumlande år 2008!

Det har varit både roliga saker som hänt men de överskuggas helt och hållet av att Maximus fick sluta sina dagar alldeles för tidigt på grund av malingt Lymfom. Jag som haft ångest för att min älskade och bästa vän skulle dö kring 12 och nu fick han inte ens bli 6 år! Livet är så otroligt orättvist ibland så man undrar hur det fungerar egentligen?? Jag är iallafall evigt tacksam till Mia på kennel Råggrindan för att jag fick äran att förvalta de år som Maximus fick vara med oss. Han var en speciell hund som antingen alskade en fullt ut eller struntade i en. Så här i efterhand har jag funderat om jag inte skulle ha lyssnat mer på honom för han var en otrolig människokännare. Det verkar som om han var en riktigt duktig en på att välja. Ska jag nämna några som han har valt och som är super-duper vänner till mig så är det Linda, Åsa, Catta och Carina (Älskar er brudar) . Dessa personer sa Maximus HEJ JAG TYCKER OM DIG!!! den första gång han träffade de, och hur underbara personer är inte det?? Att ta beslutet att nu är det dags att åka med Max till veterinären är ett av de tuffaste beslut jag har varit tvungen att ta, men tyvärr är det ett beslut som man måste ta och som man har ansvar för att ta när man är djurägare. Maximus hann följa med oss till vårat nya "slott" ute i Mörön och det kändes jätteviktigt att han skulle få sin sista stund fri här ute.

DU KOMMER ALLTID FINNAS I MITT HJÄRTA MAX!!

Nä nu måste jag fortsätta den här krönikan.......


Jag och Åsa packade in Blizz och Max i bilen och åkte ner till dalarna och kursade för världens "besta" Frida. Max han lärde sig dalmål för där är nästa tjej han omedelbart fattade tycke för *LOL* Sa man duktig med lite dalmål så viftade han på hela kroppen nästan som en retriever. Enligt Frida så kunde Max gå hur långt som helst och hon tyckte vi skulle satsa på skyddet :) Det var roligt att höra att andra kunde tycka om honom lika mycket som jag!

I maj var jag iväg med mamma till Älvsbyn för att jag och Nemo skulle tävla lydnads 2:an. Tänk jag som förut sa att lydnad inte är något för mig...... Det gick bra trots jag knappt kunde andas och trots att jag bad Nemo ligga på inkallningen. Med flera 10 i protokollet så vann vi klassen och fick ett första pris!! Vet ni hur chockad jag var???

Jag och Björn for även till Överkalix i maj och där tävlade jag och Max LKL spår. Det slutade i Godkänt men vi var det ENDA ekipage som kom runt på spåret, det säger endel om vilken härlig skogsmaskin han var. Lydnaden var katastrofal mot för vad vi egentligen kunde, men som vanligt på ordet "är ekipaget redo" blev jag så nervös så jag trodde jag skulle svimma!! Helt otroligt alltså!

I juni gjorde jag och Nemo anlagsprov till bevakningskurs, vi blev godkända (inte för jag hade räknat med nåt annat) Vi tränade en massa bevakning under sommaren, det är så otroligt roligt och Max och Björn de tränade också. Max han hade så roligt i bevakningsskogen, det är där han hör hemma!

Jag och Nemo hann även åka med älskade Catta och Osis på Norpatorps kennelläger där vi tränade och hade jätte trevligt med alla Norpatorpare. TACK CARINA OCH CARINA FÖR ATT JAG FICK KOMMA; NI ÄR UNDERBARA! Jag och Nemo vi tränade en massa skydd och vi blev väl lite "bitna" kan man säga så det är väl bara till att lägga in en högre växel inom det. På lägret träffade vi även den trevliga familjen Högosta som har tiken Enduros Accsa som jag blev väldigt förtjust i. Hon var till Norge och parades med Norpatorps Larm och vi väntade oss en liten valp hit till Mörön. Accsa gick tyvärr tom så vi får vänta vidare till nästa löp då planerna är att hon skall paras med Divagårdens Dexter. Vi håller tummarna



I augusti var det dags att testa mina tävlingsnerver igen, LKL spår på paltprovet i Piteå med Nemo. Jag som sagt att jag ALDRIG skall tävla i Piteå och absolut INTE under paltprovet. Det slutade med uppflytt och FULLT PÅ SPÅRET! Duktig kille!! I Augusti packade vi även in oss tillsammans med Åsa, Stefan och Linda och bilade ner till de trevligaste Västeråsarna i världen - Camilla och Per för att umgås och se på SM i bruks och IPO. Med på SM:et var Nemos syster Yasja som slutade på en hedrande 5:e plats i Rapportgruppen, vilken brud!!

I oktober närmare bestämt den 15 så skrev vi på kontrakten på huset i Mörön, vi tog vårat pick och pack och installerade oss som bybor. Vi trivs som tusan och känner att vi har hittat hem!

I maj fick vi hejja på Åsa och Blizzan som kirrade ett 1:a pris med otroliga poäng i Lydnadsettan, de passade även på att stötta mig under tävlingen i Älvsbyn. De gick även och "provade" på skyddet och det resulterade att Prinsessan med bihang fixade uppflytt även där! Härligt jobbat!!

Linda och Kiwan de kirrade uppflyttet till EKL spår, YOU GO GIRLS!! Härligt jobbat...... QUEEN OF FUCKING EVERYTHING ;) Med Nio fixade Linda uppflytt till LKL spår, härligt!!

Linda och Kiwan de har nu tagit sig en tripp och dejtat en "fransos" så nu hoppas vi på fyrbentingar i Ersnäs snart, Mon dieu de kommer skälla på franska. Åsa hon nöjde sig med en från svartskatan ;) så snart trippas det där av små fossinar, även om det snackades om bläckfiskar ett tag........ Nio han fixade nya niosar... han dejtade en ulltott och ut kom ett gäng nya ulltottar, så det kan gå!

I Catta och Anders familj har det blivit tillökning av en Råggrindare - Lilla Åska kom in som en svart liten fara, det blir nog toppenbra det där :)

Hos Carina och Lasse har det flyttat in ett monster som heter Spot och är alldeles bedårande, Det kanske bara blir agility med han med ;) Jag kommer och hejjar på er när ni tar er till Lydnads SM.......

Nu tror jag att jag har nämt de stora sakerna som hänt oss under 2008 är avklarade :)

Tack vänner och familj för att ni finns där i vått och torrt. Man brukar säga att man när det är jobbigt märker vem som är ens vänner, det har VI gjort! Luv U all!


3 kommentarer:

Anonym sa...

Älskar dig med stumpan! Nu lägger vi in över-växeln och kastar oss in i 2009!!!! Pussar, kramar o GOTT NYTT ÅR!!!

Linda Kiwi,Nio & Royal sa...

Love U back
Ja nu kommer ett helt nytt år med många nya möjlighetern som vi ska fånga i flygande fläng :)

Pözzar på nosen från ulltotts gänget med matte.
ps. syns i morgon ds.

Anonym sa...

Usch det är så sorgligt med Storebror, jag saknar hans enorma vackra huvud & hans vackra själ. Han var en enastående schäfer en sån som jag kunnat tänka mig. Tårarna rinner när jag läser över året som gått för er, även om det mesta är mycket gott. Under året 2009 blir det Frida i Enköping (och då får vi super figgen Jonas på köpet), Tåmelägret och massa annat skoj i Karlsborg... jösses vad vi ska greja för att inte glömma att få till tre stycken likadana tävlingsböcker med alla träning som hör till. Bläckfisken frodas.... Nu ska vi kolla böckerna och hyra ja du vet vad så vi kan köra lite rallyskydd i vinter. Tack för ett super trevligt år & för allt stöd inför tävling & dyl. Framför allt att få vänner som Er är få förunnat! Många kramar från hela Svartskatagänget