måndag 24 augusti 2009

hjälp vad det går fort!!

Hejsan!

Har ju lovat mammsen att blogga å så har jag varit helt värdelös på det :S Förlåt älskade mamma!

Tiden bara rusar iväg….. På något konstigt vis så tycker jag inte att jag hinner så mycket!! Nu har vi semster båda två och det är riktigt skönt, enda smolket i bägaren är väl att först blev B förkyld och sedan var det min tur. Men man ska väl härdas eller nåt, jag har i alla fall inte orkat ringa och sjukskriva mig, hade ju orkat vara på jobbet med så här lite förkylning. Tror det blir att det bryter ut när man äntligen får pausa.

Peter lånade vår husvagn under malmen kampen så vi åkte in till GVE och hämtade den innan vi begav oss vidare till farmor och farfar. Men det slumpade sig så att vi sov inne i stugan *asg* Totalt onödigt att ha med sig husvagnen alltså. Vi har i alla fall börjat med modifieringen av den, jag har å om v slitit ut någon hylla därinne samt den gamla bilstereon som finns där. Sedan funderar vi även om vi ska slita ut den där gasolvärmaren som finns där inne och inhandla oss ett smidigt elelement för kalla dagar. Det lär ju inte bli så att vi kommer att använda husvagnen för att znarka i när det är vinter! Sedan har vi kollat vad som gjort att batteriet inte laddade och det var som Peter misstänkte att det var fel på laddaren. Nu har vi haft en annan laddare kopplad till batteriet och den laddar lite grann så vi får nog inhandla både laddare och batteri så man inte behöver fundera på om det ska lägga av när som helst. Luckan ska även fixas och det som vi fick höra ”det blir nog svårt” förut såg vi bara handlade om skruv!??? Folk har olika visioner om vad som är svårt och inte….. Vi har även passat på att tvätta åbäket när den ändå stod så bra till och jag tror den ändrade lite färg. Har planer på nya gardiner osv……. fast nu kommer man ju ha hela vintern på sig att fixa sånt.

Med Gretzky tränas det ofta men lite åt gången *LOL*

Klickern har vi börjat använda - alla tre grabbs fick sig en omgång, de är roligt, alla är på så olika nivåer i klickandet så man får tänka efter innan :) Gretzky han tyckte det var en otroligt rolig lek, sitta och titta på matte så får man lite godis, härligt tycker matvraket. Iwwe blir så otroligt lycklig, men han är värdelös på att fånga fjärdedelen minifrolla som är belöning :) Han stänger munnen snabbt som attan men det är sällan det fastnar en godis i munnen så då blir det leta godis också. Ibland undrar jag om han gör det med flit för att få pausa. Nu är fokus på före samt snabba lägganden. Han lägger sig skitsakta........Nemo han är så himla glad nu för tiden, antar det är för att vi är i hans himmelrike :)

Alla 3 grabbar är ute lösa på gården hela dagarna och jag har insett att jag måste lägga på ett kol gällande koppelträning med Gretzky, men det är ju dödens trist. Det är så himla lätt när de kan vara lösa.

Spårpremiär har vi också haft, han var lite okoncentrerad och fipplade med annat men i slutet av spåret så satte han sig och bajsa så det var nog därför han inte riktigt villa vara med på noterna. Han doppade näsan då och då emellanåt i alla fall. Jag gjorde ett spontanspår så vi var ju bara ute på promenix så det blidde ju inget tokigt i alla fall. Ska göra ett snart igen, ska hitta ett lite bättre ställe det här blev på en äng.

Shoppingtur har vi också varit på och jag shoppade och shoppade och shoppade, eller jag försökte allt vad jag orkade men det fanns inget jag ville ha *suck* B han helekiperade sig istället. Han hittade jacka, t-shirt, jeasn och skor…… Min moster undrade hur vi var funtade som åker till gällivare och shoppar *asg* Men vi brukar oftast hitta något.

Inatt ramlade farfar ur sängen och eventuellt har han gjort sig ordentligt illa i höften. Jag tyckte att benet var inåtroterat vilket brukar tyda på höftfraktur/luxation men vi får väl se. Det blidde ambulans in till sjukhuset iaf. Håller tummarna för att det bara var en mjukdelsskada.

Jösses vad tiden går, jag får riktigt fundera vad som hänt sedan sist :)

Vi har tillbringat mycket tid ute i skogen, det har varit planteringsdax så vi har slängt ner en massa tallplantor efter avverkningen sist. Konstigt nog tycke rjag att det är rätt skojigt att plantera och hyfsat lätt är det ju med de där planteringsmojängerna vad de nu heter. Alla jyckar har varit med såklart och de röstar nog att jag ska byta jobb och börja som skogsarbetare ;) Gretzky har varit riktigt duktig när vi varit i skogen. Han har kämpat på med de små korta benen som vuxit VÄLDIGT mycket på sista tiden. Det märker man speciellt när man tittar på foton :) I skogen blev det att vi tränade en hel del också, inkallning, sitt/ligg, bastjänst, följa övningar och så myste vi också. Han trivdes som fisken i vattnet. Iwwe trivdes också men ibland är han en riktig klant!! Han lyckades med konststycket att trampa på elden, antar att han tyckte sig se något som gick att äta…… tack och lov verkade han inte göra sig illa i alla fall.

Alla grabbar i familjen har passat på att ta en simtur, ingen har ju anklagat de för att vara helt normala ;) Jag tyckte det var nog kallt att bara se på :) Till och med lillen simmade, som om han aldrig gjort annat. Han hade nog fortsatt simma om vi inte burit upp honom därifrån. Undrar om det är inavlat utter i honom precis som i Nemo *asg* Nästa år blir det fysträning med båten i kvarnträsk som gäller :)

Oj vad långt det här blev då!!

Kram på er

Speciellt till de som är värda det ;)



3 kommentarer:

Anonym sa...

Äntligen lite spännande att läsa.....har väntat! Vad tråkigt md "faffa" men hoppas han piggnar till. Härliga bilder och som vanligt jättekul att läsa om era eskapader. kramiz mamma

Kargalandets Etty sa...

Vad härligt ni verkar ha det... Nu är min fot läkt och jag börjar så småningom få belasta den igen. Hör av dig när ni närmar er Luleå igen, vi m¨åste planera lite

Krama alla!

Carin m familj

Linda sa...

Oj vad skoj få en rapport från norr ;) Hoppas det går bra för farfar. Hör av er när ni kommer hem så vi får dejta lite Kramar i massor